Oct 24, 2007

program hari raya ke-2

raye dah pun lepas. tinggai mood raye dengan serdak kue je. byk org juai lemang tepi jalan. tak peduli ujan ribut petir.. cari rezeki beb. tapi raye baru ni aku terlibat dalam majlis merisik.. hehehe, bukan aku. tapi anak sedara daa.. tapi aku perasan perubahan dari kebiasaan tradisi. setau aku org dtg merisik anak dara org, kena la bawak cincin tanda. baru2 ni aku tgk dorg bawak buah dengan kek je. ni majlis makan2 buah2an tempatan ke? mujur musim durian dah abis. kalo tak naya je nak tatang menda alah tu atas dulang. tapi aku jadi mushkil sebab kalo org merisik tak tanda dengan cincin, takkan tanda pakai kek lak. ke adat tu dah tak relevan? mahal kot emas skang ni? tapi beli handphone memahal boleh lak. mungkin adat kita yg terhakis kot? aku rasa zaman skang ni org dah makin tak peduli pasal adat. kalo boleh, nak kawin terus kot.. tak yah pening kepala buat kenduri. tapi aku tgk kenduri skang makin hebat. dulu2 org bagi bunga telur, skang bagi mug (aku penah tgk). tapi at least still ada buah tangan. kalo bagi bunga telur pun silap2 org buang je. tu lah org melayu, adat berhalus.. budaya berbudi memang dikenang. org datang dapat makan dan buah tangan. pastu salam berkaut.. untung2 not merah. bukan apa, kesian tuan rumah abis bebelanja sakan. tapi majlis merisik yang aku tgk baru2 ni menyentuh perasaan jugak. masa keluarga lelaki nak balik, kedua bakal besan berpelukan tanda gembira anak mereka akan disatukan. dua ekor budak tu lagilah sukenya.. perhubungan yang direstui kedua pihak bakal disegerakan ke jinjang pelamin.. hehehe, kami yang dok perati ni jugak tekulat2 makan buah2an tempatan tadi.. hehehehe..
p/s: si lelaki dok jeling2 je awek dia tu.. hishh, baru merisik dol, bukan lesen tu. tapi sekurang2nya kalo tepon nanti taklah kena sembur.. hak hak hak... jangan lupa buat overtime.. kang nk kawin kena gi bank rakyat lak....

2 comments:

byl said...

tanda pada hati. Ceh! Skema lak.

X payah berabis mase merisik. Nak cincin2 semua. Kang putus habis cm2 je.

posmen said...

budak (lara):
hueh hueh hueh.. bukan pa.. kalo putus, leh pulang cincin. takkan nk pulang kek kot har har har..