Nov 11, 2007

geng buta

apa rasionalnya kita support peminta sedekah buta (ye ke?) yang selalu menyapa masa kita makan di gerai2?

kisah 1: minggu ni yang buta di depan, minggu depan dia di belakang.. boleh plak buta main shift2 ka?

kisah 2: si pembawa mengaku ada 5 org buta di bawah kelolaannya. ada persatuan peminta sedekah ke? kalo x bagi kekadang main sound2 tu..

kisah 3: aku pernah nampak sorang tokey hantar dan amek diorang pakai van. macam sindiket je..

kisah 4: masa aku main snooker, aku nmpak diorang main jugak.. aikk?

kisah 5: si pembawa tolak si buta nak lintas jalan. tetiba yg buta berhenti sebab ada kereta lalu. biasa nampak tak?

kisah 6: geng yang sama pagi di bangsar, petang di pj. malam plak di gombak.. dan biasanya betukar tempat antara dua org tu.. haih..

kisah 7: diorang pakai pakaian lebih mahal dari kita.. rasa macam kena tipu je..

ye.. memang kita di tipu. kenapa kita perlu menyokong perbuatan salah moral macam ni sedangkan kita boleh menderma di masjid/surau. cuba kira, kalo setiap hari kita bagi RM1, sebulan paling tidak RM30. kalo kita semayang jumaat, kenapa tak hulur RM30 dalam tabung masjid? sebulan sekali apa salahnya.. mungkin kita akan sangsi, duit yang kita derma ke masjid tu kemana perginya.. kan? yang tu terserahlah.. sebab kita dah menderma kepada tempat yg lebih baik. sekurang2nya, boleh buat bayar bil letrik etc.. kalo ke geng buta tadi? sampai skang aku tertanya2, duit sapa lah yg diorang buat main snooker tu..

4 comments:

byl said...

yang pasti bukan duit aku

posmen said...

byl:
juga aku..

Lily Abdullah said...

Golongan macam inilah yang buat OKU lain dipandang hina...

posmen said...

waterlily:
yup.. agreed. kekadang sampai kita salah sangka yg betul2 OKU.